Snad nejběžnější reakcí se kterou jsem se v obchodní praxi při navolávání schůzek setkával bývala a často stále je reakce podobná této v různých obměnách:“ Dobře, pošlete mi nabídku, já se na to podívám a dám vám vědět.“ Většina z vás asi tuší, že s tím se při Cold Callingu rozhodně nemůžeme spokojit, protože dle statistické četnosti výskytu této reakce, bychom nic nenavolali.-). No a jak známo, posílat obecnou nabídku e-mailem, někam na info@info... není nic moc platné.
Výhodou je to, že v případě takové reakce se s vámi člověk na „druhém konci“ telefonu vůbec baví a to znamená slušnou šanci se s ním domluvit. Jak tedy na takovou reakci reagovat? Možností je několik:
První možnost může být zhruba následující – je třeba si ji případně upravit do vlastních slov: „Nezlobte se, ale bylo by ode mě neprofesionální Vám zasílat návrh spolupráce, pokud nevím co přesně potřebujete.“ nebo „Každý návrh spolupráce děláme na míru na základě zjištění potřeb“. A pokud se na to budete cítit, můžete přidat ještě: „Bylo by to plýtvání Vaším, ale i mým časem protože si myslím, že na takhle zaslanou „anonymní“ nabídku se stejně nepodíváte - sám, nebo sama dobře víte, jak to chodí (to obyčejně odzbrojí a šokuje). Zvolte si termín a čas - plně se Vám přizpůsobím.“ Všimněte si, že na konci znovu žádáme o termín schůzky - to je náš primární cíl.
V praxi to psychologicky působí většinou tak, že je to vabank – člověka vaše otevřenost, autenticita a tak trochu troufalost zaujme na tolik, že s vámi obyčejně mluví dál a buď vám dá šanci, nebo ne - což je lepší, než kdybyste se nechali „odbýt“ a posílali obecnou nabídku na info@info...
Pokud tam ale padne striktní ne, nenaléhejte a ponechte si otevřené dveře tím, že se zeptáte zda můžete zavolat například za 3 měsíce s tím, že se situace může změnit. Většinou řeknou ANO a doporučuji, rozhodně to udělejte a navažte na komunikaci za 3 měsíce.
Druhá a velmi dobrá možnost může být zhruba následující: “Dobře, a co bych Vám měl konkrétně poslat? Děláme toho víc a chtěl bych se zeptat, jaké konkrétní okruhy a témata z našeho portfolia vás zajímají. Já vám je pošlu a domluvme se, že příští týden řekněme ve středu - hodilo by se vám to? - bych vám zavolal znovu a promluvili bychom si už konkrétněji a případně si domluvili schůzku.“
Tuhle variantu velmi doporučuji. Končí to většinou tak, že ten člověk se na e-mail stejně nepodívá, ale když mu voláte ve smluvený termín znovu, ví o tom a cítí se tak trochu provinile, že se na to nepodíval a je velká pravděpodobnost, že z toho vznikne schůzka. Rozhodně se mi to často stává a je to taková psychologická klička.
Závěrem bych rád řekl, že je normální a ze statistik vyplývá, že 60-65% prvních poptávek po telefonu při akvizičním navolávání je odmítnuto a že pozitivní reakce se vyskytují od třetí telefonické poptávky dál😊 a to se mi potvrdilo i v mojí praxi. Akviziční telefonování je rozhodně také o trpělivosti a o tom se nevzdávat. Protože z třetích a více telefonátů se reálně rekrutují obchodní schůzky😊.
Comments